Integracja sensoryczna lodz to zdolność organizmu do prawidłowego interpretowania bodźców, które docierają do niego z otoczenia. Rozwija się już u niedużych dzieci i umożliwia im nauczyć się, jak zbudowany jest otaczający świat, zrozumieć go a także z interpretować. Kłopoty z integracją sensoryczną zauważalne są już u malutkich dzieci, ale na prawdę często zdarza się, że dopiero w przedszkolu albo żłobku nauczyciel zwróci uwagę na to, że dziecko potrzebuje pomocy specjalisty.
W pewnych przypadkach to, co rodzice odbierali jako upór dziecka, nie jest wcale jego złośliwością a świadczy o pewnym zaburzeniu w sferze SI. Ogólnie rzecz biorąc, gdy występują zaburzenia SI, można zaobserwować u dziecka takie objawy, jak: problemy z jedzeniem, przyjmowaniem pokarmów (zaburzenie żucia, niechęć do jedzenia pokarmów twardych, brak umiejętności picia inaczej niż przez słomkę pomimo gotowości wiekowej), zwiększona wrażliwość na dotyk, w szczególności z uwzględnieniem przemian temperatury, na przykład. skrajnie negatywna reakcja na dotyk zimną dłonią, słaba koordynacja ruchowa (dziecko na prawdę bardzo często przewraca się, wydaje się, że ma mniejszą sprawność motoryczną, unika aktywności fizycznej, bo mu ona nie wychodzi).. U dzieci w wieku szkolnym dochodzą do tego inne objawy powiązane z umiejętnościami, które dziecko nabywa od pierwszej klasy, a dosłownie zerówki. Tu pojawić się mogą takie zaburzenia, jak dysgrafia, dyskalkulia, dysleksja, problemy społeczne, w szczególności z akceptacją standardów obowiązujących w grupie, mocno utrudnione kontakty z rówieśnikami, brak relacji z innymi dziećmi.
Więcej informacji: integracja sensoryczna lodz.